header nuffnang

Followers

02 August 2011

Ramadhan pertama, 1432H

Salam Ramadhan kawan-kawan semua.

hari pertama puasa...takde kena mengena pun pic ni.

Sekarang ni i tgh tggu waktu berbuka..lagi 12 minit jer nak masuk waktu berbuka. Actually hari ni dah ramadhan yg ke2, tp title tu utk citer Ramadhan yg pertama di tahun 1432H. Now, di bulan Ramadhan balik opis pukul 4.30p.m. So balik rumah laju2 (jgn drive laju2 yer, dangerous) terus amik winawaidaa' balik umah, mandi, solat. Sementara mama mandi tu..da siap2 bukak baby tv or upin ipin kat tv. Alhamdulillah..she behaved very well. Syg anak mama. Thn lepas berpuasa umur nak masuk setahun..(wina baby Ramadhan :))..thn ni da nak masuk 2 thn. Memang sgt behave la. Da boleh harap. So i nk masak pun senang. Klu dulu umur baya2 tu...susah ckit la. Memang takde chance nak prepare for berbula. Thn ni...masak for sahur jer. Hubby pun Alhamdulillah, tiap2 thn klu waktu bulan puasa dpt balik awal. Pukul 5 from Klang, 6pm da smpi umah. Terus dpt keluar pegi Bazar Ramadhan. Make sure mama and wina da siap2 la. Memang cukup2 jer masa. Alhamdulillah dipermudahkan segala urusan di bulan yang mulia ni.

Niat i jugak macam tahun2 sebelum ni..nak habiskan baca al-quran. Tapi every year tak sempat abis. Tapi peringatan untuk diri sendiri, tak payah tggu bulan Ramadhan pun, mengaji jgn lupa. Jadikan Al-Quran sahabat kita..insya Allah. Now after subuh and maghrib, i spent time tuk baca al-quran..juga untuk sedekahkan kpd para arwah.

Ni ada satu Hadis and cerita yg i dpt from kak Faina untuk di share bersama:

Menurut satu hadith Rasulullah... menceritakan apabila tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah S.W.T untuk kembali ke bumi. Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang tidak dibenarkan.Roh yang dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka.

Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.

Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang mereka lakukan adalah pergi ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka. Kemudian mereka akan pergi ke rumah anak2 mereka, orang yang mendapat harta pusaka mereka dan ke rumah orang yang mendoakan mereka dengan harapan orang yang mereka lawati itu memberi hadiah untuk bekalan mereka.Perkara ini akan berlarutan sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri. Pada saat ini mereka akan mengucapkan selamat tinggal kepada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz dengan bekalan yang diberikan oleh mereka2 yang masih hidup.

Alam kubur membuktikan bahawa Allah itu Maha Penyayang. Orang yang melakukan kesalahan semasa hayatnya boleh dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup. Alangkah bahagianya jika seseorang yang telah meninggal dunia masih mendapat bekalan dari orang-orang yang masih hidup.


Jadi mari sama-sama kita perbanyakkan amalan di Bulan Ramadhan Al Mubarak ini. Salam Ramadhan semua. Selamat berbuka :).

membeli juadah berbuka di Desa Jasmin
wina recite doa :)
juadah yg telah dibeli..alhamdulillah. Bajet macam abis jer kan.





6 comments:

♥ Elin Adrenalin ♥ said...

salam ramadhan!

hi elin...elin disini ;)
comel lah afrina..

happy fasting ok!
* terus jd follower anda ;)

Elin said...

♥Elin♥: Salam Ramadhan and salam kenal yer...Sara pun cute sgt tau...

Follow u gak :)

ayeesha anna said...

hye elin salam ramadhan...dah lama xmelawat wina kat sini selalu tgk kat fesbuk je. kebizian melanda ni baru ok

Elin said...

mamaleesya: Hy mama aleesya, salam ramadhan jugak kpd awak... :)

Sue Mommy Cinta & Airis said...

hi mama wina... Salam Ramadhan!!!

Elin said...

sue mommy cinta: salam ramadhan jugak tuk sue, cinta and family...balik bagan datoh ke thn ni..elin raya tepeng dulu thn ni..then bagan datoh. Jmput dtg umah yer :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...