header nuffnang

Followers

03 May 2010

Spagetti untuk FIDA

elin's wrote

















image from google



entry ni di dedikasi special for FIDA..hehehe...

Sabtu lepas i wat spagetti..

tak tau nk masak ape...spagetti jer la...s
enang bangat..
Fida plak mintak recipe ni...so ni aku bg ko cara2 aku wat spagetti..

tak tau la org lain wat cemana...ni cara aku..
so after ko dah buat jgn lupa bg aku rasa..

biar aku jadi judge...untuk mengadili masakan ko lak..hehe


Bahan-bahan:


Spagetti San Remo (ikut ko la nk pki brand ape) - rebus sampai kembang dan tos (asingkan)

Prego (ni pun ada mushroom, tomato dll perasa leh cari kat Giant :p)

Planta

garam dan gula

sedikit cili kering- blender (dalam 2 sudu)

Sausage ayam/daging - potong ikut citarasa ko

Daging kisar (aku pki brand Ramli)

Tomato - di dadu

Bawang besar - di dadu
Bawang putih - dadu halus2

black pepper/cheese - klu suka taburkan ckit2
carrot - (tanak letak pun takpe..tp aku suka, hiris halus2 jer)

sayur campur (yg kacang hijau n jagung kecik2 tu..ape tah pggil, lupe)


Cara-cara masak:


1) panaskan planta dalam kuali...

2) tumis bawang besar, bawang putih n cili kering yg da diblend

3) da nek bau, masukkan daging kisar dan sausage ayam/daging, carrot, sayur campur

4) pastu masukkan sos prego, dan tomato (kacau lagi)
5) Msukkan garam dan gula secukup rasa
, n taburkan black pepper or cheese klu suka.

Pastu ko masak la sampai agak2 mendidih..
n klu nk campur air sikit pun boleh...
ckit jer..
klu tanak pun takpe..biar pekat. Then hidang kan bersama2 spaghetti.

Dah siap masak..
boleh hidang kat Amy n Luq2..eh Luq tak leh makan..kecik lagi..hehe.


Sekian.. :)

8 comments:

.:. SyazMaa .:. said...

igt gmbr ats tu lin buat... dr tenet rupanya... adeh.... terliur lak

Elin said...

heheheh...yg org buat tak dan nk amik gmbr..huhu..nyum2..t org buat lg org bg ma ek..he2.

~emma~ said...

kak emma pun kalau tak tau nak masak ape msk speggti je senang..
PREGO ade senang kan..campak2 jer..

Elin said...

yeah..betul tu k.emma...campak je..very simple to cook..:)

.:. SyazMaa .:. said...

xbaek campak2 makanan... huhuhuu....

Elin said...

ala..tu bahasa masak kat dapur..ape ar ma nh..

Hafida Amy said...

nyum3..tq lin..bg aku resepi..tp ntah ble le aku nk mbuatnye ye..he3..xpe..xpe..nnti ade mase aku wat..wi3..lin ni pndaila msk...heeee

Elin said...

hahahaha..sedap ke...biasa2 jer...ala..pndai masak ape..cait...saje jer ko ni odah...takpe, t masak tuk amy ek..hehe.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...